theme wordpress
Uncategorizedاینورتربرق صنعتی

نکات مهم در سیم بندی اینورتر

نحوه سیم کشی اینورتر (درایو فرکانس متغیر)

در این مقاله توضیحات کامل و مرحله به مرحله ای از نحوه سیم کشی اینورتر(درایو فرکانس متغیر) به یک موتور ارائه شده است.

سیم بندی اینورتر
آموزش سیم بندی اینورترها

مرحله ۱:

اطمینان حاصل کنید که همه چیز به درستی سایز شده (اندازه های آن درست انتخاب شده ) و حساب شده باشد.

نگاهی به پلاک الکتروموتور خود بیندازید و اطمینان حاصل کنید که سایزVFD شما به درستی انتخاب شده است.

در حالت بار کامل، موتور شما چند آمپر جریان می کشد؟

آیا VFD شما برای مقدار جریانی که موتور شما می کشد مناسب است؟

موتور شما به چه ولتاژی جهت کارکرد خود احتیاج دارد(۴۶۰ ولت یا ۲۳۰ ولت)؟

 

مرحله ۲ :

مطمین شوید که اندازه کلید قطع کننده مدار برای جریان و VFD شما مناسب باشد.

پنل کلید قطع کننده مدار خود را مستقر کنید.

پوشش پنل را بردارید.

سه قطب جریان ، ولتاژ و مدار شکن خود را وصل کنید.

توصیه می کنیم اگر می توانید، قبل از اینکه در داخل پنل مدار شکن کار کنید برق ورودی آن را قطع کنید وگرنه حتما از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کنید.

 

مرحله ۳:

سه سیم برق و یک سیم زمین را از پنل قطع کننده مدار به VFD وصل کنید.

مطمین شوید که سیم برق شما برای جریان حالت بار کامل مناسب است (جدول شماره ۱ را نگاه کنید)

برای مطالعه بخش انتخاب کابل مناسب میتوانید مقاله ” آموزش انتخاب مناسب سطح مقطع کابل ” را مطالعه فرمایید .

اگر سیم برق شما ۶ میلیمتر مربع باشد، سیم زمینی شما می تواند نمره ۴ باشد.
برای سیم های برق دیگر می توانید نمودار اندازه سیم مناسب زمین را ببینید.

در تعیین محل عبور سیم از روش مناسب سیم کشی استفاده کنید.
گزینه ها موجود عبارتند از: اجرای سیم کشی در کانال EMT، لوله کشی سخت، کانال فلزی انعطاف پذیر (FLEX)، کابل فلزی (MC)، کابلNMB (Romex) و غیره.

 

مشخصات سیم های استاندارد
استاندارد انتخاب سیم

مرحله ۴: اجرای سیم کشی ازVFDبه موتور

از همان سایز سیمی که برای سیم کشی از کلید قطع کننده مدار به VFD استفاده کردید در این مرحله نیزاستفاده کنید.

از محل عبوری که به نظرتان مناسب است استفاده کنید.

سیم ها را از داخل کانال مجرای سیم یا لوله به جعبه ترمینال موتور برسانید.

 

مرحله ۵:
آرایش سیم ها در موتور شما

برای تعیین روش سیم کشی درست از نمودار اتصالات روی موتور خود استفاده کنید.

اکثر موتورهای ۳ فاز، دو ولتاژه هستند، به این معنی که آنها بسته به نحوه اتصال ستاره یا مثلث ۴۰۰/۲۲۰ ولت یا ۶۹۰/۴۰۰VACرا می پذیرند.

نحوه اتصالات تخته ترمینال موتور به ولتاژ در دسترس بستگی دارد.
مطمین شوید که با توجه به ولتاژ، آن را به درستی متصل کرده اید.
برای اتصال سیم های برق خود به ترمینال های تخته ترمینال مطابق با نقشه داخل جعبه ترمینال از مهره های مخصوص اتصال استفاده کنید.

برای اطمینان از اینکه سیم ها به طور صحیح و محکم بسته شده اند، سیم ها را بکشید.
اگر یک سیم از زیر مهره سیم خارج شود، مشکل دارید و باید دوباره سیم ها را متصل کنید.
در اتصال سیم ها به تخته ترمینال حتما از وایرشو استفاده کنید.

پوشش محفظه جعبه را به موتور ببندید.

مرحله ۶: سیم ها را به VFDخود متصل کنید.

سیم های بار خود را (سیم هایی که به موتور می روند) به ترمینال های U، V، W وصل کنید.

سیم های خط خود (سیم هایی که از کلید قطع کننده مدار می آیند) را به ترمینال های R / L1، S / L2، T / L3متصل کنید.

اگر می خواهید که از پایانه های پیچی استفاده کنید. همچنین می توانید یک قلاب کوچک به سر سیم خود ببندید و آن را زیر پیچ قرار دهید.

سیم های زمین را به پیچ زمین سبز رنگ ببندید.

 

مرحله ۷:

سیم های خود را به مدار شکن داخل پنل متصل کنید.

۳ سیم برق را به مدار شکن متصل کنید.

سیم زمین خود را به تیغه شینه زمین متصل کنید.

محافظ پنل را ببندید.

 

مرحله ۸: راه اندازی

کلید قطع کننده مدار را درحالت وصل قرار دهید.

VFD خود را با پارامترهای مورد نظر خود برنامه ریزی کنید (به برنامهVFDخود نیز مراجعه کنید).

برای راه اندازی موتور از روش راه اندازی مورد نظر خود (یعنی دکمه های شروع / توقف، صفحه کلید در) VFDاستفاده کنید.

و حالا از کنترل سرعت موتور خود لذت ببرید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

محمدامین بیات

بعد از دوره لیسانس مشغول به کار در قسمت برق کارخانه معظم کاغذسازی زنجان شدم و با مدرنترین تجهیزات برق و ابزاردقیق آشنا شدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن