theme wordpress
برق صنعتیسروو موتورموتور

۱۰ نکته مهم در انتخاب سروو موتور

سروو موتورها با هدف جایگزینی با استپ موتورها برای فراهم کردن سرعت بالاتر و دقت بالاتر کنترل ارائه شده اند

نکاتی که در انتخاب سروو موتور باید به آن توجه کنید:

انتخاب شروع

  1. آیا ماشین انتخاب شده است؟
  2. آیا الگو راه اندازی انتخاب شده است؟
  3. محاسبه اینرسی بار برای مقدار تبدیل شافت موتور
  4. محاسبه گشتاور بار اضافه شده برای مقدار تبدیل شافت موتور
  5. انتخاب یک موتور به طور موقت
  6. محاسبه افزایش/کاهش گشتاور
  7. تایید گشتاور لحظه ای ماکسیمم و محاسبه گشتاور موثر
  8. محاسبه انرژی احیاکننده
  9. آیا رزولوشن مناسب است؟
  10. آیا آیتم های بررسی مشخصات مناسب است؟

فرمول ها برای الگوهای راه اندازی

 

حداکثر سرعت V0=X0/TAX0 : مسافت طی شده در زمان T0 (mm)

V0 : حداکثر سرعت (mm/s)

 

شیب راه اندازی / توقف

tA =X0/V0

t0 : زمان موقعیت یابی (s)

tA : شیب راه اندازی / توقف (s)

 

فاصله سفر

X0=V0*tA

10 نکته مهم در انتخاب سروو موتورمثلثی
حداکثر سرعتV0=X0/t0-tA

 

شیب راه اندازی / توقف

tA=t0-X0/V0

 

زمان سفر کل

t0=tA+X0/V0

 

مقدار ثابت – زمان سفر سرعت

X0=V0(t0-tA)

 

شیب راه اندازی / توقف فاصله سفر

XA=V0*tA/2=V0*t0-X0/2

 

مقدار ثابت – فاصله سفر سرعت

XB=V0*tB=2*X0-V0*t0

 

10 نکته مهم در انتخاب سروو موتورذوزنقه ای
شیب راه اندازیtA=V0-Vt/a

 

شیب راه اندازی (tA) شامل مسافت طی شده

XA=1/2a*tA2+V1*tA

=۱/۲*(V0-V1)2/a+V1*tA

 

سرعت پس از افزایش سرعت

V0=V1+a*tA

سرعت و شیب در حین شیب راه اندازی
شرایط راه اندازی ذوزنقه ایX0< t02*a/4

 

حداکثر سرعت

V0=t0a/2(1-(1-4X0/t0*a)1/2)

X0 : فاصله موقعیت یابی(mm)

T0 : زمان موقعیت یابی (s)

TA : شیب راه اندازی/ توقف(s)

V0 : حداکثر سرعت (mm/s)

a : گرادیان سرعت

 

زمان افزایش سرعت

tA=V0/a==t0/2(1-(1-4X0/t0*a)1/2)

10 نکته مهم در انتخاب سروو موتورسرعت وشیب  الگو ذوزنقه ای
شرایط راه اندازی مثلثیX0>= t02*a/4

 

حداکثر سرعت

V0=(a*X0)1/2

 

زمان افزایش سرعت

tA=(X0/a)1/2

10 نکته مهم در انتخاب سروو موتورسرعت وشیب  الگو مثلثی
جدول تبدیل واحد ها

چرخشیخطی
زاویه (rad)X : فاصله (mm)
W : سرعت زاویه ای (rad /s)V : سرعت (mm/s)

 

W=2*3.14*N/60

N : سرعت چرخشی (r/min)

بخش چرخان

فرمول های اینرسی

Jw=M(D12+D22)/8*10-6(kg.m2)10 نکته مهم در انتخاب سروو موتور

D1 : قطر داخلی استوانه(mm)

D2 : قطر خارجی استوانه(mm)

M: وزن سیلندر (kg)

Jw : اینرسی سیلندر (kg.m2)

 

اینرسی استوانه ای

Jw=Jc+M*re2*10-6(kg.m2)10 نکته مهم در انتخاب سروو موتورM : وزن سیلندر (kg)

Jw : اینرسی سیلندر (kg.m2)

Re : شعاع چرخشی(mm)

Jc : اینرسی اطراف مرکز محور سیلندر

اینرسی دیسک گریز از مرکز (سیلندری که محورمرکزی را می چرخاند)
Jw=M(a2+b2)/12*10-6(kg.m2)10 نکته مهم در انتخاب سروو موتورM: وزن سیلندر مربعی (kg)

b: ارتفاع (mm)

a: عرض (mm)

L: طول(mm)

Jw : اینرسی سیلندر (kg.m2)

اینرسی سیلندر مربعی چرخان
Jw=M(P/2*3.14)2*10-6+JB(kg.m2)M: وزن بار (kg)

Jw : اینرسی سیلندر (kg.m2)

 

اینرسی حرکت خطی
Jw=J1+J2=(M1*D2/8+M2*D2/4)*10-6(kg.m2) 

 

D : قطر (mm)

M1 : وزن سیلندر

J1 : اینرسی سیلندر  (kg.m2)

J2 : اینرسی به دلیل جسم (kg.m2)

M2 : وزن جسم(kg)

Jw : اینرسی (kg.m2)

 

اینرسی بلند کردن اجسام با دستگاه کشش
Jw=M.D2/4*10-6(kg.m2)M: وزن (kg)

Jw : اینرسی (kg.m2)

D : قطر (mm)

 

اینرسی حرکت رک ودندانه دار
Jw=D2(M1+M2)/4*10-6(kg.m2)

۱M: وزن (kg)

M2: وزن (kg)

Jw : اینرسی (kg.m2)

 

اینرسی تعادل معلق
Jw=J1+J2+J3+J4=(M1D12/8+M2*D22/8*D12/D22+

M3*D12/4+M4*D12/4)*10-6(kg.m2)

D1 : قطر سیلندر ۱(mm)

D2 : قطر سیلندر ۲(mm)

M1: وزن سیلندر۱ (kg)

M2: وزن سیلندر۲ (kg)

Jw : اینرسی سیلندر (kg.m2)

J1 : اینرسی سیلندر۱ (kg.m2)

J2 : اینرسی به دلیل سیلندر۲ (kg.m2)

J3 : اینرسی به دلیل جسم (kg.m2)

J4 : اینرسی به دلیل نقاله (kg.m2)

اینرسی در حال حمل اجسام با نوار نقاله
Jw=J1+(D1/D2)2J2+M*D12/4*10-6(kg.m2)D1: قطر رول ۱(mm)

D2 : قطر رول ۲(mm)

M: وزن (kg)

Jw : اینرسی سیستم (kg.m2)

J1 : اینرسی رول ۱ (kg.m2)

J2 : اینرسی رول ۲ (kg.m2)

اینرسی در جایی که جسم ما بین دو رول قرار دارد
JL=J1+G2(J2+Jw)(kg.m2)Jw : اینرسی بار (kg.m2)

Z1 : تعداد دندانه ها در سمت موتور

۲Z : تعداد دندانه ها در سمت بار۱

J1: اینرسی دنده در سمت موتور(kg.m2)

J2 : اینرسی دنده در سمت بار(kg.m2)

JL : اینرسی تبدیل بار شافت موتور(kg.m2)

G: نسبت دنده Z1/Z2

 

 

اینرسی مقدار بار تبدیل شده به شافت موتور

 

فرمول های گشتاور بار

Tw=F.P/2*3.14*10-3(N.m)F: نیرو خارجی (N)

Tw : گشتاور به دلیل نیرو خارجی (N.m)

P : گام پیچ  (mm)

 

گشتاور در مقابل نیروی خارجی
Tw=UMg*P/2*3.14*10-3(N.m)M : وزن بار(kg)

Tw : گشتاور نیرو های اصطکاکی (N.m)

P : گام پیچ  (mm)

U : ضریب اصطکاکی گام پیچ

g: شتاب به دلیل نیرو گرانش (۹٫۸ m/s2)

گشتاور در مقابل نیروی اصطکاکی
Tw=F*D/2*10-3(N.m)D : قطر (mm)

F: نیرو خارجی (N)

Tw : گشتاور به دلیل نیرو خارجی (N.m)

گشتاور زمانی که نیروی خارجی به جسم چرخان اعمال می شود
Tw=F*D/2*10-3(N.m)D : قطر (mm)

F: نیرو خارجی (N)

Tw : گشتاور به دلیل نیرو خارجی (N.m)

 

گشتاور جسم روی نوارنقاله در هنگامی که نیروی خارجی اعمال می شود.
Tw=F*D/2*10-3(N.m)D : قطر (mm)

F: نیرو خارجی (N)

Tw : گشتاور به دلیل نیرو خارجی (N.m)

 

گشتاور یک شی که نیروی خارجی با استفاده از قفسه و رینگ اعمال می شود
Tw=Mg*cos O*D/2*10-3(N.m)M : وزن بار(kg)

Tw : گشتاور خارجی (N.m)

g: شتاب به دلیل نیرو گرانش (۹٫۸ m/s2)

D : قطر (mm)

 

گشتاور در هنگامی که جسم تحت زاویه بالا کشیده می شود.
TL=Tw*G/n(N.m)Tw : گشتاور بار (N.m)

TL : گشتاور بار تبدیل شافت موتور (N.m)

n: اثر انتقال دنده

Z1 : تعداد دندانه های دنده در سمت موتور

Z2: تعداد دندانه های دنده در سمت بار

G=Z1/Z2 ضریب (کاهش سرعت ) دنده

 

 

گشتاور مقدار بار منتقل شده به شافت موتور

 

فرمول گشتاور افزایش سرعت / کاهش سرعت

گشتاور افزایش سرعت / کاهش سرعت (TA)TA=2*3.14*N/60tA(JM+Jl/n) (N.m)

 

n: اثر انتقال دنده

N : سرعت چرخش موتور (r/min)

JM : اینرسی موتور (kg.m2)

JL : اینرسی تبدیل بار شافت موتور(kg.m2)

سرعت  (سرعت چرخشی)

10 نکته مهم در انتخاب سروو موتور

زمان افزایش سرعت (s)

N : سرعت چرخش (r/min)

TA : گشتاور افزایش سرعت / کاهش سرعت(N.m)

 

 

محاسبه ماکسیمم گشتاور لحظه ای، گشتاور موثر

ماکسیمم گشتاور لحظه ای(T1)T1=TA+TL (N.m)

 

گشتاور موثر

 

10 نکته مهم در انتخاب سروو موتور

TA : گشتاور افزایش سرعت / کاهش سرعت(N.m)

TL : گشتاور بار منتقل شده شافت سروو موتور (N.m)

T1 : ماکسیمم گشتاور لحظه ای (N.m)

Trms : گشتاور موثر (N.m)

 

دقت تثبیت موقعیت

دقت تثبیت موقعیت (Ap)AP= P*G/R*S (mm)10 نکته مهم در انتخاب سروو موتورZ1 : تعداد دندانه های دنده در سمت موتور

Z2: تعداد دندانه های دنده در سمت بار

G=Z1/Z2 ضریب (کاهش سرعت ) دنده

AP : دقت تثبیت موقعیت

R : رزولوشن انکودر (پالس/ چرخش)

S : چند برابر کننده موقعیت

P : گام پیچ  (mm)

 

 

سرعت خط مستقیم و سرعت چرخش موتور

چرخش های موتورN=6.*V/P*G (r/min)V :سرعت (mm/s)

Z1 : تعداد دندانه های دنده در سمت موتور

Z2: تعداد دندانه های دنده در سمت بار

G=Z1/Z2 ضریب (کاهش سرعت ) دنده

P : گام پیچ  (mm)

N : سرعت چرخش موتور (r/min)

برچسب ها
نمایش بیشتر

سعید افشاری

علاقه شدید اینجانب به طراحی سایت باعث شد شروع به راه اندازی چندسایت نمایم. بعد از دوره لیسانس مشغول به کار در قسمت برق کارخانه فولاد سهند زنجان که افتخار همکاری با مهندسان و تکنسین هایی از کشور چین را داشتم سپس در کارخانه معظم کاغذسازی زنجان مشغول بکار شدم و با مدرنترین تجهیزات برق و ابزاردقیق آشناشدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن